Eigen bedrijf starten? Dit zijn 5 zaken die je moet regelen!

Door By-xMaureeeen
7 x bekeken 4 min
Eigen bedrijf starten

Je hebt de knoop doorgehakt en staat op het punt om je ambities waar te maken. Je bent van plan om je eigen bedrijf op te richten. Daar komt voor jou als startende ondernemer veel bij kijken. Raadpleeg het internet voor informatie en verdiep je goed in alle informatie. Wil jij je eigen bedrijf starten? In deze blogpost deel ik vijf belangrijke zaken die je moet regelen om je onderneming van de grond te krijgen.

INHOUDSOPGAVE
  • Bedrijfsnaam
  • Ondernemingsplan
  • Inschrijven Kamer van Koophandel
  • Website bouwen
  • Werken aan je naamsbekendheid

5 Zaken die je moet regelen bij het oprichten van je eigen bedrijf:

Bedrijfsnaam

De eerste stap bij het oprichten van je bedrijf is om een passende en beschikbare bedrijfsnaam te kiezen. Kies een naam dat past bij de diensten die je wilt leveren of waar jij als persoon of je bedrijf voor staat. Je zou bijvoorbeeld je eigen naam kunnen verwerken in je bedrijfsnaam of een combinatie van onderwerpen erin verwerken. Alles is mogelijk, maar zorg ervoor dat mensen het gemakkelijk kunnen schrijven en onthouden. Zo kunnen zij jou beter vinden. 

Heb je een passende bedrijfsnaam gevonden? Mooi! Kijk dan eerst of de naam nog beschikbaar is bij de Kamer van Koophandel. Ook is het verstandig om te kijken of de naam beschikbaar is op social media, zodat je voor alle kanalen dezelfde naam kunt doorvoeren. Het staat professioneel als je op alle social media kanalen dezelfde naam kunt doorvoeren zonder extra toevoegingen of aanpassingen. 

Ondernemingsplan

Het is niet nodig voor de Kamer van Koophandel, maar je doet er verstandig aan om een ondernemingsplan te schrijven. Zo breng je voor jezelf in kaart hoe de markt eruit ziet en wie je concurrenten zijn. Op basis daarvan kun je een passende strategie bedenken voor jouw onderneming.

Weet je niet hoe je een ondernemingsplan moet schrijven? Kijk dan eens op de website van de Kamer van Koophandel. Op de website van de KvK vind je handige whitepapers met informatie. Daarnaast staat het internet vol met waardevolle informatie, zo raadpleeg ik graag de websites:  ikgastarten.nl, ikwordzzper.nl en zzpdaily.nl. Deze website zijn overzichtelijk en bieden waardevolle informatie om jou te helpen starten met je onderneming.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Een passende en beschikbare bedrijfsnaam vinden en je inlezen is de eerste stap. Ben je na het inlezen er nog steeds van overtuigd dat het ondernemerschap wat voor jou is? En kun je niet wachten om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? Dat is stap twee.

Je kunt je online inschrijven en een afspraak inplannen bij de KvK. Het inschrijven kost je eenmalig €50. Tijdens de afspraak krijg je nog extra informatie en wordt het papierwerk geregeld. De KvK geeft je onderneming vervolgens door aan de Belastingdienst, dat hoef jij niet te doen.

Website bouwen

Maak je bedrijf zichtbaar! Iedereen is tegenwoordig online te vinden, een professionele website mag dan ook niet ontbreken. Jouw website is namelijk het visitekaartje van je bedrijf! Besteed daar aandacht aan! 

Een goede website is mobielvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines. De techniek van een website speelt een belangrijke rol. Om door crawlers van zoekmachines te worden gevonden moet je de techniek op orde hebben. Daarnaast spelen content en linkbuilding ook een grote rol. Je zult aan die aspecten moeten werken om beter te worden gevonden in de zoekresultaten van Google. 

Een website bouwen kun je voor het inschrijven al doen, maar heb je dat nog niet gedaan? Geen probleem! Laat je website bouwen door een professional. Huur een webdesigner in en geef je wensen door. Binnen een paar weken heb jij vervolgens een professionele website online staan. Daarna kan het echte werk beginnen en is het tijd om klanten binnen te halen!

Werken aan je naamsbekendheid

Tegenwoordig is bijna iedereen online te vinden. Social media is niet meer weg te denken uit de medialandschap. Om zoveel mogelijk zichtbaar te zijn voor je toekomstige klanten, dien je daar te zijn waar je doelgroep ook is. Het is verstandig om uit te zoeken op welke social media kanalen je doelgroep zit en daarop in te spelen. Vervolgens is het belangrijk dat je actief bent op social media en interactie met je doelgroep creëert. 

Vergroot je zichtbaarheid op social media door een profielfoto, omslagfoto en profielomschrijving in te stellen. Bij alle kanalen is het mogelijk om een linkje naar je website te plaatsen. Beschrijf in je biografie kort en krachtig wie je bent en wat je doet. Laat weten wat jij voor jouw doelgroep kan betekenen. 

PS: Volg jij Happy Millennials al op social media?

Succes!

Wil jij je eigen bedrijf starten?

You may also like

Laat een reactie achter

* Bij het gebruiken van dit formulier ga je ermee akkoord dat je gegevens worden opgeslagen door de website.