domain authority verhogen

Je domain authority verhogen, hoe en waarom?

Alle websites op het Wereldwijde web worden beoordeeld door zoekmachines op relevantie. Hoe belangrijker een zoekmachine als Google jouw website vindt, hoe hoger je website wordt geplaatst in de zoekresultaten. De domeinwaarde die een zoekmachine aan jouw website meegeeft wordt ook wel ‘Domain Authority’ (DA) genoemd. In dit artikel leg ik uit hoe jij jouw domein autoriteit kunt meten en verhogen.

Domain Authority (DA)

De domein autoriteit van je website kun je meten met verschillende online tools zoals Semrush, naam, naam en naam. Ze werken in principe allemaal hetzelfde. Je voert de URL van de website in die je wilt meten en vervolgens krijg je de DA score te zien. Zo kun je gelijk zien hoe jij het doet ten opzichte van je concurrenten.

Hoe hoger de score, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. De score wordt gemeten op een schaal van 0-100. Wat is een goede score? 0-20 is een lage score en betekent dat er nog veel te verbeteren valt. Een score tussen de 20 en 30 begint ergens op te lijken, je werk wordt zichtbaar. Als je een score hebt tussen de 35 en 45 dan doe je het heel goed! Heb je een score van 45 of hoger, dan doe je het uitstekend! Je bent dan goed zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Een plekje op de eerste pagina heb je zeker verdiend.

Heb je een lage score? Dan is er werk aan de winkel! Laten we samen jouw score omhoog krijgen, ik ga je in de volgende alinea uitleggen hoe.

Website vindbaar maken

Techniek

Je website beter vindbaar maken om je score te verhogen heeft met meerdere aspecten te maken. De techniek van je website speelt hier een grote rol in. De basis moet goed zijn. De techniek van je website moet kwalitatief goed in elkaar zitten om door zoekmachines goed geïndexeerd te kunnen worden. De techniek heeft ook invloed op de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Je website moet binnen 3 seconden worden geladen, zoekmachine belonen snelle websites, waardoor je hoger zal worden geplaatst in de zoekresultaten. Zorg er tevens voor dat je website responsive is. Google werkt met het Mobile First Index, wat betekent dat als jouw website mobielvriendelijk is deze een hogere waarde krijgt toegekend.

Content

Echter met alleen techniek ben je er niet. De tweede belangrijke pijler is Content. Je moet content maken en publiceren om beter te worden gevonden. Zoekmachines hechten waarde aan relevante en waardevolle content, maar ook aan frequentie. Probeer daarom minstens wekelijks wat te publiceren. Heb je een zakelijke website? Dan is een zakelijke blog wellicht een interessante optie. Ben je blogger? Probeer dan consistent te zijn in de tijden en dagen waarop je post.

Linkbuilding

Met alleen techniek en content zal je website alsnog niet een mega hoge score behalen, daarvoor is het opbouwen van een linkprofiel zeer belangrijk, ook wel linkbuilding genoemd. Bij linkbuilding spelen inkomende links naar jouw website of een bepaalde pagina een belangrijke rol. Bij het opbouwen van een goed linkprofiel dien je backlinks te verzamelen op een natuurlijke wijze. Je kunt beter 10 verwijzingen krijgen van kwalitatief goede websites, dan 100+ verwijzingen van slechte kwaliteit. Ook heeft het meer zin om 1 link van 50 verschillende websites te krijgen dan 50 links van 1 website. Als je ineens snel heel veel links krijgt zal Google dat zien als ‘link spamming’ en je daarvoor bestraffen, waardoor je weer zult zakken in de zoekresultaten.

De DA score van een andere website is erg belangrijk. Als een andere website een hogere DA score heeft dan jouw website, zal dat jouw website meer waarde geven.

Tip #1

Als je een gastblog verzorgt en je mag een link naar jouw website plaatsen, zorg dan dat deze waardevol is. Hiervoor dient een link gerelateerd te zijn aan een onderwerp of pagina binnen jouw website. Gaat de tekst over bloggen? Verwijs dan naar een specifieke pagina binnen je website in die categorie.

Al met al heeft het tijd nodig om de domain authority van je website te verhogen. Door er veel tijd en aandacht in de steken, pluk je daar straks de vruchten van. Je website zal stijgen in de organische zoekresultaten van Google. Hoog scoren in Google levert jou straks meer websiteverkeer op en dat is wat we willen bereiken.

Tip #2

Naast de stappen die je hebt ondernomen, wil je natuurlijk ook resultaat zien in Google Analytics. Om schone resultaten te krijgen is het belangrijk dat je jouw IP-adres uitsluit, zodat jouw bezoeken aan de website niet worden meegerekend. Je krijgt dan de juiste statistieken van je website te zien.

Ook interessant
blog investeringen
Blog investeringen die het waard zijn