maximale uit social media halen

Geen tijd voor je social media? Zo haal je toch het maximale uit je social media

Haal jij het maximale uit je social media? Het kan weleens voorkomen dat je geen tijd hebt om een update te delen op je Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitterpagina. Bijvoorbeeld door een (tijdelijk) verlaagd marketingbudget of minder capaciteit op de werkvloer. Het is voor je bedrijf belangrijk om zichtbaar te blijven voor je doelgroep, want wanneer je minder of niets meer post gaat je bereik achteruit en dat wil je niet. In dit artikel vind je vijf praktische tips om het maximale uit je social media te halen tijdens een mindere periode. 

INHOUDSOPGAVE

  • Frequent posten
  • Vooruit plannen
  • Eigen content herhalen
  • Lijstjes maken
  • User Generated Content inzetten
  • Contentcuratie

Frequent posten

Een belangrijk onderdeel van social media zijn de algoritmes. Deze bepalen hoeveel volgers jouw bericht te zien krijgen. Een kanaal dat actief en frequent post bereikt meer mensen dan een kanaal dat bijna niets post. Hetzelfde geldt overigens voor interactie. Daarnaast weten je volgers ook waar te aan toe zijn en wanneer ze een nieuwe post kunnen verwachten.

#1 Plan vooruit!

Plan je content vooruit en je loopt in een mindere periode, minder snel tegen problemen aan. Het bespaart je daarnaast extra tijd, die je waarschijnlijk op dat moment niet hebt. Door vooruit te werken kun je voor een bepaalde tijd vooruit. Werk bij voorkeur een twee weken of maand vooruit. Zo heb je tevens een handig overzicht voor jezelf gecreëerd. Met behulp van Hootsuite of buffer kun je berichten ook alvast inplannen zodat deze automatisch online komen. Efficiënt werken! Heel handig als je het een keer niet handmatig kunt doen.

#2 Herhaal je eigen content

Het hergebruiken van bestaande content is een slimme manier om het maximale uit je social media kanalen te halen, wanneer je geen tijd hebt voor het maken van nieuwe content. Niet alle content is daar geschikt voor, bijvoorbeeld wanneer je hebt ingespeeld op actueel nieuws. Je kunt eventueel een kleine aanpassing doorvoeren, wat toevoegen of gewoon verwijzen naar een oude post

#3 Maak lijstjes

Heb je een beetje tijd over? Verzamel oude blogartikelen en maak een nieuw artikel waarin je verwijst naar verschillende oude artikelen. Bijvoorbeeld: ‘een top 10 van de meest gelezen blogs in 2020’ of  ‘5 handige blogs over ondernemerschap’ en ga zo maar door. In slecht een half uurtje tijd heb je een nieuw artikel geschreven! Altijd handig om oude artikelen weer een boost te geven.

maximale uit social media halen

#4 User Generated Content

User Generated Content is content dat gemaakt is door jouw volgers over jouw product of dienst. User Generated Content heeft vaak een hoge betrokkenheid van je doelgroep. Volgers vinden het vaak leuk als een merk hun content wil delen op hun social media kanaal. Een mooi compliment naar beide toe. *Voor het gebruiken van andermans content dien je altijd eerst netjes om toestemming te vragen. 

#5 Contentcuratie

Een andere vorm van contentcuratie is het verzamelen van waardevolle content van anderen om die vervolgens met een eigen twist te delen, uiteraard met bronvermelding. Met eigen twist bedoel ik dat je het bericht herschrijft in je eigen stijl. Wil je het helemaal goed doen? Vraag dan ook nog even om toestemming en laat weten dat je ‘hun’ als bron vermeldt. In de meeste gevallen krijg je wel toestemming. Een andere manier om iets te delen is door middel van embedden.

Van welke tips maak jij gebruik om het maximale uit je social media te halen?

Pssst: volg jij Happy Millennials al op Instagram?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant
prioriteiten stellen
Prioriteiten stellen in 4 stappen