prioriteiten stellen

Prioriteiten stellen in 4 stappen

Je zit met je handen in het haar. Voor je ligt een lange takenlijst vol met taken die vandaag nog volbracht moeten worden. Je weet door alle drukte in je hoofd niet meer waar je moet beginnen. Het geeft je stress, want hoe ga je jouw takenlijst vandaag afkrijgen? Waar moet je beginnen? Prioriteiten stellen is waar je moet beginnen! Leer hoe je prioriteiten kunt stellen in vier stappen.

Waarom is het nodig om prioriteiten te stellen?

Prioriteiten stellen is van belang om de belangrijke taken van de minder belangrijke taken te scheiden. Belangrijke deadlines kunnen voor veel drukte in je hoofd zorgen en uiteindelijk zorgen voor stress. Om niet te bezwijken onder de stress en de belangrijke deadlines te halen, is het verstandig om prioriteiten te stellen. Focus je eerst op de belangrijke taken en daarna op de rest!

Zo stel jij prioriteiten in vier stappen:

#1 Maak een overzicht van alle taken

Het is chaos in je hoofd. De eerste stap is om die chaos wat overzichtelijker te maken. Pak pen en papier en schrijf alle taken die gedaan moeten worden op. Nu heb je een overzicht van hoeveel taken je hebt. Loop ze allemaal even langs en kijk welke belangrijk zijn en je zelf moet uitvoeren en welke taken je eventueel kunt delegeren.

Door alle taken op papier te zetten, kom je soms ook tot de conclusie dat bepaalde taken bij elkaar horen. Vraag per taak af wat je allemaal moet doen. Groepeer je taken en schrijf ze uit op papier. Kijk of je de grote taken kunt verdelen in twee of drie kleinere taken.

Tip: Trello is een handige tool waarin je al je taken kunt zetten en deze in een handig overzicht hebt, daarnaast is de tool gemaakt om gemakkelijk te kunnen samenwerken met anderen.

#2 Stel prioriteiten aan de hand van je lijstje

Als je alle taken op papier hebt gezet ga je verder met de volgende stap. Je gaat namelijk aan de hand van je lijstje bepalen welke taken het belangrijkst zijn. In eerst opzicht zal je ze misschien allemaal belangrijk vinden, maar daarom moet je je bij elke taak afvragen:

  • Waarom is deze taak belangrijk?
  • Wanneer moet deze taak af?
  • Hoeveel tijd ga ik besteden aan deze taak?

Bekijk je overzicht goed en markeer de belangrijkste taken met een kleurtje. Belangrijke taken zijn taken waar meer vanaf hangt. Taken die niet kunnen wachten en waar ook andere mensen aan verbonden zijn.

#3 Maak een planning

Na het maken van een overzicht en het uitzoeken van de belangrijkste taken is het tijd om een planning te maken. Een planning helpt je beter bij het bereiken van je doel en in dit geval is het je doel om belangrijke taken af te werken. Maak een planning op papier waarbij je de belangrijkste taken bovenaan je lijstje zet. Zet bij elke taak neer, wat je er allemaal voor moet doen en hoeveel tijd je aan een taak wilt besteden.

#4 Stel deadlines

Aan de hand van de belangrijkste taken, houd je rekening met de verschillende deadlines van de taken. Zoals bij een schoolopdracht is de deadline meestal al bekend. Maar voor sommige taken moet je zelf een deadlines stellen, om zeker te weten dat je die taken op tijd uitvoert. Wanneer je voor een taak twee dagen de tijd krijgt of twee weken, het eindresultaat blijft vaak hetzelfde. Door jezelf een kortere deadline te stellen, kan je effectiever bezig zijn met dezelfde taak.

Kun jij goed prioriteiten stellen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant
onzeker achter het stuur
Onzeker achter het stuur? Zó word jij zelfverzekerder!