ontspannen

10 Manieren om te ontspannen!

We leven in een wereld waarin we vaak druk zijn en haast hebben. Even tot rust komen, daar hebben we toch geen tijd voor? We komen er soms niet aan toe om wat rust te pakken, terwijl rust creëren en ontspannen juist heel belangrijk is voor je lichaam en geest. In dit artikel deel ik 10 manieren om te ontspannen en je lichaam te herstellen van de dagelijkse stress.

Manieren om te ontspannen na werk of school:

Wandelen

Frisse lucht doet wonderen. Wandelen helpt je om tot rust te komen en je hoofd leeg te maken. Het wandelen kan je tevens nog leuker en gezelliger maken door je viervoeter mee te nemen. Wandelen met je hond is een goede manier om je dagelijkse ontspanning te pakken. Het is niet alleen goed voor jou, je maakt je hond er ook nog een blij mee.

Warm bad

Ik heb zelf helaas geen bad en ook nooit gehad, dus ik kan er niet goed over meepraten. Maar het blijkt dat veel vrouwen een bad nemen om te kunnen ontspannen. Vooral in combinatie van kaarsen, wijn en muziek.

Lees een goed boek

Laat je mobiel even links liggen en pak een goed boek. Lezen helpt je te ontspannen. Je gedachten dwalen af naar het verhaal en je vergeet je eigen zorgen. Door een boek te lezen voor het slapen gaan, val je veel makkelijker in slaap.

Luister naar muziek

Je kan je stemming beïnvloeden door te luisteren naar muziek. Het ligt er deels aan wat voor muziek je luistert, maar het heeft meestal een positieve invloed op je lichaam. Je bloeddruk, ademhaling en hartslag gaan ervan omlaag. Je lichaam komt tot rust door het ritme van de muziek. Ben je gestrest, dan is muziek luisteren de ideale oplossing.

Netflix kijken

Netflix biedt de kijker films en series aan en terwijl de één zich beter kan ontspannen door te sporten of een goed boek te lezen, kan de ander zich beter ontspannend door een leuke serie te bingewatchen. Ieder zijn eigen ding! Voor mij helpt Netflix wel degelijk om te ontspannen!

Massage

Er zijn verschillende soorten massages die je kunnen helpen te ontspannen. Een massage verminderd spanningsklachten en door de massage worden de stresshormonen verminderd wat leidt tot ontspanning. Er komt bij een massage endorfine vrij en daar wordt je gelukkiger van. Je spieren worden los gekweekt, je voelt je soepeler, je bloedomloop wordt geactiveerd en je lichaam krijgt nieuwe energie.

Mediteer

Ik heb nog nooit gemediteerd, maar voor veel mensen schijnt mediteren heel goed te helpen om te ontspannen.

Knuffel je huisdier

Knuffelen met je huisdier werkt heel ontspannend en geeft een liefdevol gevoel. Tijdens het knuffelen komt er een knuffelhormoon vrij genaamd oxytocine en dat stofje is goed voor je gezondheid en vermindert stress.

Sporten

Buiten hardlopen of fietsen is een goede manier om je hoofd leeg te maken. Je kan ook naar de sportschool gaan of thuis een work-out doen. Ze hebben elk hun voordelen. Kies bij voorkeur om samen met iemand te gaan sporten. Zo kan je gezellig bij kletsen en ben je afgeleid van je dagelijkse stress. Daarnaast is het sporten nog eens extra gezond voor je lichaam, je maakt endorfine aan dat maakt je gelukkiger.

Ga offline

Altijd op de hoogte willen zijn van het laatste nieuws of weten wat andere mensen aan het doen zijn. Je moet je daar niet zo druk om maken. Voornamelijk nare berichten, slecht nieuws en de meningen van anderen kunnen ons extra stress bezorgen. Continue je telefoon checken is niet bepaald ontspannend. Geef jezelf wat rust door eens een – dagje – offline te gaan. Leg je mobiel weg, sluit je laptop en volg de bovenste manieren om te ontspannen eens op.

Op welke manieren kun jij lekker ontspannen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant
keuzestress
Keuzestress? Zo kom je ervan af!