don'ts op het gebied van copywriting

Vier don’ts op het gebied van copywriting

Bij het schrijven van blogs of teksten voor je website wil je de doelgroep bereiken en activeren. Je moet de klant met je teksten verleiden en motiveren. Alleen het schrijven van een leuk tekstje is niet voldoende. Houd rekening met deze vier don’ts op het gebied van copywriting.

De vier don’ts op het gebied van copywriting

#1 Keyword spamming

Door de juiste zoekwoorden in je websiteteksten te gebruiken, zul je beter vindbaar zijn voor zoekmachines en potentiële klanten. Echter zit er aan het gebruik van zoekwoorden ook een keerzijde. Teveel zoekwoorden in je tekst leest niet fijn en zal daarnaast door Google worden aangezien als ‘keyword spamming’.

Tip: Gebruik niet meer dan drie keer het zoekwoord in je tekst.

#2 Te veel vakjargon

Veel bedrijven maken gebruik van vakjargon. Jij weet ergens veel vanaf en voor jou is het dan ook gemakkelijk te begrijpen, maar houd er rekening mee dat je bezoekers er waarschijnlijk helemaal niets van begrijpen. Vermijd het gebruik van vakjargon zoveel mogelijk. Schrijf in een begrijpelijke taal die iedereen kan begrijpen en je bezoekers zullen minder snel afhaken.

#3 Verschillende aanspreekvormen gebruiken

De keuze voor een aanspreekvorm maakt niet veel uit. U is heel formeel, maar niet meer zo van deze tijd, tenzij je doelgroep 55+ is zou je ervoor kunnen kiezen om u te hanteren. Kies je ervoor om jij of je te gebruiken? Zorg dan dat je dat overal doet. Zet niet in de ene zin ‘u’ en in de volgende zin ‘jij’, dat leest niet fijn en komt gek over. Het gebruik van je of jij is tegenwoordig niet gek, het komt persoonlijk en gelijkwaardig over, maar het verschilt wel per doelgroep welke aanspreekvorm je het beste kunt gebruiken.

#4 Te lange zinnen en veel tekst

Bezoekers bepalen in een paar seconden of jouw titel en tekst hun aanspreekt en uitnodigt om verder te lezen of niet.  De tekst moet interessant zijn en vooral niet te lang. Veel bezoekers haken af bij te lange teksten. Het moet een feestje zijn om te lezen.

Tip: SEO technisch moeten de teksten uit minstens 300 woorden bestaan.

Heb jij nog meer don’ts op het gebied van copywriting

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant
perfectionisme
Je perfectionisme stoppen in 5 stappen